Strategic communication of Brazilian federal universities: structure and performance of communication departments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2176-5111v20n35e26232

Keywords:

Brazilian federal universities, communication department, communication professionals, strategic communication

Abstract

This paper presents the results of data collected from managers of communications departments at Brazilian federal universities, characterizing the
structure and (strategic) performance of these sectors. The research is descriptive, carried out through bibliographic and documentary research and
application of questionnaires. Thus, we observe strengths of the departments, such as the training of managers in the area of communications and
characteristics favorable to strategic communication, including the activation of the consultancy by the university management and weaknesses, such as the
tendency to centralize the activity and the absence of a communication policy, which may indicate a shortage in the area and even a lack of professionalization.  

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daiane Scheid, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Comunicação e professora na Universidade Federal de Santa Maria, em Frederico Westphalen.

Jones Machado, Universidade Federal de Santa Maria

Doutor em Comunicação e professor na Universidade Federal de Santa Maria, em Frederico Westphalen.

Patrícia Milano Pérsigo, Universidade Federal de Santa Maria

Doutora em Comunicação e professora na Universidade Federal de Santa Maria, em Frederico Westphalen.

Aline Eduarda Iora, Universidade Federal de Santa Maria

Estudante do Curso de Relações Públicas da Universidade Federal de Santa Maria, em Frederico Westphalen.

Sabrina Santana Lins, Universidade Federal de Santa Maria

Estudante do Curso de Relações Públicas da Universidade Federal de Santa Maria, em Frederico Westphalen.

References

ALMANSA, Ana Martinez. Assessoria de comunicação. Tradução: Andréia Athaydes. São Caetano do Sul, SP: Difusão Editora, 2010.

BARICHELLO, Eugenia M. Mariano da Rocha. Comunicação e Comunidade do Saber. Santa Maria: Palotti, 2001.

BUENO, Wilson da Costa. Comunicação empresarial: políticas e estratégias. São Paulo: Saraiva, 2009.

CARRILLO, Maria Victoria. Comunicação Estratégica no ambiente comunicativo das organizações atuais. Comunicação e Sociedade, Braga/PT, vol. 26, p. 71-80, 2014.

DUARTE, J. Estratégia em Comunicação. 2 ed. Brasília, DF: Conselho Nacional de Justiça, 2020.

DURÁN, María Victoria Carrillo. La comunicación estratégica ¿Qué es y para qué sirve? In: FÉLIX, Joana d’Arc Bicalho (org.). Comunicação estratégica e integrada: a visão de renomados autores de 5 países. Brasília: Editora Rede Integrada, 2020. p. 61-78. Disponível em: https://www.gestaodacomunicacao.com/livro-comunicacao-estrategica. Acesso em: 24 nov. 2024.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 5.ed. São Paulo: Atlas, 2007.

MOREIRA, Sonia Virgínia. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, Jorge e BARROS, Antonio. (orgs.) Métodos e técnicas de pesquisa em comunicação. 2.ed. São Paulo: Atlas, 2009. p. 269-279.

OLIVEIRA, Maria Marly de. Como Fazer Pesquisa Qualitativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

RUÃO, Teresa. (2008). A Comunicação organizacional e os Fenómenos de Identidade: a aventura comunicativa da formação da Universidade do Minho, 1974-2006. Braga, Portugal. Tese de Doutoramento, Universidade do Minho. 524p.

RUÃO, Teresa e KUNSCH, Margarida. A Comunicação Organizacional e Estratégica: Nota Introdutória. Comunicação e Sociedade, Braga/PT, vol. 26, p. 7-13, 2014.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Inclusão: acessibilidade no lazer, trabalho e educação. Revista Nacional de Reabilitação (Reação), São Paulo, Ano XII, mar./abr. 2009.

Published

2025-06-25

How to Cite

SCHEID, Daiane; MACHADO, Jones; PÉRSIGO, Patrícia Milano; IORA, Aline Eduarda; LINS, Sabrina Santana.
Strategic communication of Brazilian federal universities: structure and performance of communication departments
. Cambiassu: Estudos em Comunicação, v. 20, n. 35, p. 93–113, 25 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/cambiassu/article/view/26232. Acesso em: 5 dec. 2025.

Issue

Section

Relatos de Pesquisa