HOW THE LGBTQIA+ ACADEMIC UNDERSTANDS HIMSELF IN THE UNIVERSITY SPACE
a case study in the Human Sciences/Sociology Course of UFMA/Imperatriz
DOI:
https://doi.org/10.18764/2675-0805v4n7.2022.11Keywords:
LGBTQIA , Sexual Diversity, College educationAbstract
This work presents an exploratory and analytical study on the sexual orientation of students who entered the Human Sciences/Sociology Course of the Federal University of Maranhão, Campus de Imperatriz, in 2019. Multiple choice questionnaires and semistructured interviews were used to analyze how subjects self-declared as gay, lesbian, or bisexual experience their sexual orientation in the university space. Based on some studies by Foucault (1985; 1988), Butler (2020), and Beauvoir (1970; 1980), the category of sexuality was analyzed from a sociopolitical perspective in order to understand how social relations interfere with the subjective experiences of the sexual orientation of the research subjects. The collected data point to an entry of students who are homosexuals, but who, due to
social factors, try to maintain it secret for fear of being discriminated by their family or people who are part of their everyday life.
Downloads
References
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: experiência vivida. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980.
BEAUVOIR, Simone de. O segundo sexo: experiência vivida. 2. ed. Rio de Janeiro: Ed. Nova Fronteira, 1980. V. II.
BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. 7. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.
FOCAULT, Michel, 1926-1984. História da sexualidade: o cuidado de si. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1985.
FOCAULT, Michel, 1926-1984. História da sexualidade: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque. Rio de Janeiro: Graal, 1988.
GROSSI, Miriam Pillar. Identidade de gênero e Sexualidade. Florianópolis: UFSC, 2012.
LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista Guacira Lopes Louro. Petrópolis/RJ: Vozes, 1997, p. 14-36.
LOURO, Guacira Lopes. Um corpo estranho: ensaios sobre a sexualidade e teoria queer. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.
LOURO, Guacira Lopes (org.) O corpo educado: pedagogias da sexualidade. 2. ed. Tradução Tomaz Tadeu da Silva. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
SIMÓES, J.A. IN.: FACCHINI, Regina Sopa de letrinhas?: Movimento homossexual e produção de iden- tidades coletivas nos anos 1990 / Regina Facchini. – Rio de Janeiro: Garamond, 2005.
ORTEGA Y GASSET, J. Porque se vuelve a la filosofia (1930). In: ORTEGA Y GASSET, J. Obras Completas, Taurus: Barcelona, 2017. V.3.
OLIVEIRA, Domingos. Relatório do grupo gay da Bahia, 2021. Disponível em: https://grupogaydabahia.com/2022/02/24/mortes-violentas-de-lgbt-no-brasil/Grupo Gay da Bahia (2020). Acesso em: 24 de fev. de 2022.
RISTUM, M. Bullying escolar. In: ASSIS, SG., CONSTANTINO, P., and AVANCI, JQ., (Orgs). Impactos da violência na escola: um diálogo com professores [online]. Rio de Janeiro: Ministério da Educação. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 2010, pp. 95-119. Disponível em: https://doi.org/10.7476/9788575413302. Acesso em: 01 de jan. de 2021.