Visuality, sonority and the formation of readers: between two poems by Paulo Leminski and multiliteracies
Keywords:
Paulo Leminski., Concrete Poetry., Multiliteracies., Reading.Abstract
This paper aims to analyze the poems Até ela and De ouvido by Paulo Leminski, included in the collection Toda Poesia (2013), focusing on how visuality and sonority establish new forms of poetic reading in dialogue with multiliteracies. The proposal is to examine how the poet transcends the strictly verbal dimension, creating aesthetic experiences in which word, sound, and image converge to construct meaning. The research carried out a bibliographic methodology and comparative analysis, grounded in the works of Candido (2004), Zilberman (2009), Rojo and Moura (2012), and Rodrigues (2023), among others. Through this approach, the study aims to understand how Leminski’s poetry, marked by traits of concretism, expands the possibilities of reading, inviting the reader to an aesthetic experience where words, sound, and image converge, constituting a plural and expanded reading process.
Downloads
References
ARBEX, Márcia. A visualidade na poesia: os precursores do Concretismo. Revista de Letras, v. 19, n. 1/2, p. 92-97, jan./dez. 1997.
BARBOSA, Daniela Maria. Vanguarda, concretismo e marginalidade: um possível contraste nas propostas poéticas modernas. In: FERNANDES, C. A.; SANTOS, J. B. C. (Org.). Análise literária: tendências contemporâneas. Uberlândia: EDUFU, 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, DF: MEC, 2017.
BRITTO, Luiz Percival Leme. Leitura e formação do leitor. Campinas: Mercado de Letras, 2003.
CAMPOS, Augusto; CAMPOS, Haroldo; PIGNATARI, Décio. Teoria da poesia concreta: textos críticos e manifestos 1950-1960. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2006.
CANDIDO, Antonio. A revolução de 30 e a cultura. In: CANDIDO, Antonio. A educação pela noite. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.
CANDIDO, Antonio. Literatura e cultura de 1900 a 1945. In:CANDIDO, Antonio. Literatura e sociedade. Rio de Janeiro: Ouro Sobre Azul, 2006.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antonio. Vários escritos. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2004a.
CANDIDO, Antonio. O direito à literatura. São Paulo: Duas Cidades, 2004b.
COSSON, Rildo. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2009.
DA SILVA KÜHN, Ana Érica Reis; DO NASCIMENTO, Lidiane Alves. As experimentações poéticas de Paulo Leminski em caprichos e relaxos. Palimpsesto-Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras da UERJ, v. 16, n. 24, p. 57-75, 2017.
DE LIMA, Márcia Antunes Santos Gama et al. Estudo dos elementos visuais da poesia concreta. Monografia apresentada ao Curso de Especialização em Ensino de Artes Visuais do Programa de Pós-graduação em Artes da Escola de Belas Artes da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), 2011, 54f.
FERNANDES, Maria João. Poesia concreta, experimental e visual. 2000.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 1982.
LEMINSKI, Paulo. Caprichos & relaxos. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.
LEMINSKI, Paulo. Toda poesia. Companhia das Letras, 2013.
LOPES, Rodrigo Garcia. Roteiro Literário Paulo Leminski. Curitiba, PR : Biblioteca Pública do Paraná, 2018.
POUND, Ezra. ABC da literatura. São Paulo, Cultrix, 1977.
RODRIGUES, Walace. Leitura de poesia contemporânea via multiletramentos: o caso dos poemas de Arnaldo Antunes. Revista Porto das Letras. UFT, v. 9, n. 3, p. 76-86, 2023.
RODRIGUES, Walace. Orientações para a escrita de artigos científicos. Revista Humanidades & Educação. UFMA, Imperatriz, v. 3, n. 4, p. 91–99, 12 Jul 2021.
RODRIGUES, Walace. Reflexões sobre multiletramentos e textos multimodais em ambientes educacionais. Revista Linguagens - Revista de Letras, Artes e Comunicação. FURB, v. 16, n. 2, p. 107-119, dez. 2022.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola, 2012.
SANTAELLA, Lucia. Leitura de imagens. São Paulo: Loyola, 2005.
ZILBERMAN, Regina; RÖSING, Tania M.K. (Orgs.). Escola e leitura: velha crise, novas alternativas. São Paulo: Global editora e distribuidora LTDA, 2009.






