Visuality, sonority and the formation of readers: between two poems by Paulo Leminski and multiliteracies

Authors

  • Adriane Tavares Santos Nogueira Nogueira Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)
  • Jaqueline Silva de Santana Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)
  • Jeane Aparecida Martins dos Santos Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)
  • Walace Rodrigues Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT - LIACOM/ESCS/IPL http://orcid.org/0000-0002-9082-5203

Keywords:

Paulo Leminski., Concrete Poetry., Multiliteracies., Reading.

Abstract

This paper aims to analyze the poems Até ela and De ouvido by Paulo Leminski, included in the collection Toda Poesia (2013), focusing on how visuality and sonority establish new forms of poetic reading in dialogue with multiliteracies. The proposal is to examine how the poet transcends the strictly verbal dimension, creating aesthetic experiences in which word, sound, and image converge to construct meaning. The research carried out a bibliographic methodology and comparative analysis, grounded in the works of Candido (2004), Zilberman (2009), Rojo and Moura (2012), and Rodrigues (2023), among others. Through this approach, the study aims to understand how Leminski’s poetry, marked by traits of concretism, expands the possibilities of reading, inviting the reader to an aesthetic experience where words, sound, and image converge, constituting a plural and expanded reading process. 

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Author Biographies

Adriane Tavares Santos Nogueira Nogueira, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Mestranda em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Licenciada em Letras Língua Portuguesa, Língua Inglesa e Literaturas pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Jaqueline Silva de Santana , Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Mestranda em Linguística e Literatura pela Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT). Especialista em Docência na Educação Infantil, pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Licenciada em Pedagogia pela Faculdade Educacional da Lapa (FAEL).

Jeane Aparecida Martins dos Santos, Universidade Federal do Norte do Tocantins (UFNT)

Doutoranda em Letras - Linguística e Literatura na Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT. Mestre em Letras - Linguística e Literatura pela UFNT. Licenciada em Pedagogia pela Universidade Leonardo da Vinci e em Letras – Português/Espanhol pelo Centro Universitário UNIFAEL. Professora da Secretaria Municipal de Educação de Itupiranga/PA.

Walace Rodrigues, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT - LIACOM/ESCS/IPL

Pós-doutor pelo Instituto Politécnico de Lisboa - LIACOM/ESCS/IPL (2024-2025) e pela Universidade de Brasília – POSLIT/UnB (2018-2019). Doutor em Humanidades, mestre em Estudos Latino-Americanos e Ameríndios e mestre em História da Arte Moderna e Contemporânea pela Universiteit Leiden (Países Baixos). Licenciado em Educação Artística pela UERJ, com complementação pedagógica em Letras/Português e em Pedagogia. Professor da Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT. Docente do Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura da Universidade Federal do Norte do Tocantins - PPGLLit/UFNT. Pesquisador no grupo de pesquisa Grupo de Estudos do Sentido - Tocantins – GESTO,  da Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT - CAPES/CNPq. Membro do Grupo de Trabalho Estudos Linguísticos na Amazônia Brasileira - GT-ELIAB, da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Linguística e Literatura (ANPOLL). Investigador colaborador do LIACOM/ESCS/IPL Portugal. ORCID: http://orcid.org/0000-0002-9082-5203

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Published

2025-12-22

How to Cite

NOGUEIRA, Adriane Tavares Santos Nogueira; SANTANA , Jaqueline Silva de; SANTOS, Jeane Aparecida Martins dos; RODRIGUES, Walace.
Visuality, sonority and the formation of readers: between two poems by Paulo Leminski and multiliteracies
. Revista Humanidades & Educação, p. e–0725812, 22 Dec. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/humanidadeseeducacao/article/view/27812. Acesso em: 26 dec. 2025.