Psychosocial analysis of learning assessment in Youth and Adult Education in the pandemic context, in Boa Vista (RR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n2.2024.18

Keywords:

learning assessment, social representations, pandemic

Abstract

A psychosocial analysis of learning assessment in Youth and Adult Education (YAE)  during the COVID-19 pandemic in Boa Vista-RR was conducted, focusing on the social representations of public school teachers. The research utilized the theoretical-methodological framework of Social Representations Theory (Moscovici, 2012) combined with educational evaluation studies (Stufflebeam, 1971; Scriven, 1967). Thirty YAE teachers were interviewed, and the IRaMuTeQ software aided in the psychosocial analysis of the data. The results revealed representational elements such as the lack of state support, teachers' concerns about increased dropout and truancy rates, changes in school time-space and climate, and the use of Digital Information and Communication Technologies (DICT) in education. These findings highlight the complexity of teachers' social representations of learning assessment in this context, emphasizing the need for effective public policies and adequate support to address the challenges posed by the pandemic. The research contributes to a better understanding of educational dynamics during health crises and provides insights for future interventions in the field of YAE.

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Author Biographies

André Felipe Costa Santos, Universidade Estácio de Sá

Doutor e mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Docente do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Educação da Universidade Estácio de Sá (PPGE/UNESA). Pesquisador associado do Centro Internacional de Estudos em Representações Sociais e Subjetividade-Educação (CIERS-ed/FCC) da Fundação Carlos Chagas (FCC).

Maria Lucenir de Sousa da Silva, Secretaria de Estado da Educação e Desporto de Roraima

Doutorado em Educação pela Universidad Internacional Tres Fronteras. Mestre em Educação pela Universidade Estácio de Sá (UNESA). Docente do Ensino Básico e Tecnológico - Secretaria de Estado da Educação e Desporto de Roraima. (SEED). Membro do grupo “Cultura, Educação e Representações Sociais” (CERES) da UNESA.

Clarilza Prado de Sousa, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Professora titular da Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Educação (PED) e do Programa de Mestrado Profissional Formação de Formadores (FORMEP). Líder do Grupo de Pesquisa Núcleo de Pesquisa Internacional em Representações sociais (NEARS) da PUCSP; Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C.

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Published

2024-08-15

How to Cite

SANTOS, André Felipe Costa; SILVA, Maria Lucenir de Sousa da; SOUSA, Clarilza Prado de.
Psychosocial analysis of learning assessment in Youth and Adult Education in the pandemic context, in Boa Vista (RR)
. Education and Emancipation, v. 17, n. 2, p. 57–78, 15 Aug. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23539. Acesso em: 5 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos