Capitalism and Neoliberal Rationality: implications for educational policy and the process of human formation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n2.2024.17

Keywords:

neoliberalism, neoliberal rationality, education

Abstract

This article aims to discuss neoliberal rationality in the historical current, explaining its main social and political consequences for the field of education. To this end, a bibliographic research was conducted on the subject of neoliberalism and education in the field of theoretical production of Marxism and education, produced in contemporary times. We start from the understanding that neoliberal rationality has imposed itself on the whole of capitalist society, as the new form of management of the economy, of politics, but also of social relations, causing a substantial change in the intentionality of educational processes. It was found that, the result of this rationality in the educational field is the cultivation of an individualist subjectivity, which embodies the effort, dedication and the widespread competition with yourself and with the other as a life project. Therefore, it is urgent to re-import the place of education and the social function of the school, by recreating an education for cooperation and for omnilateral human formation.

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Author Biographies

Amanda Aparecida Marcatti, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Doutora e Mestre em Conhecimento e Inclusão Social em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora Adjunta do Curso de Pedagogia da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Marx, Trabalho e Educação da UFMG (GEPMTE).

Pedro Henrique Chaves Pessanha, Universidade Ciências da Vida

Doutor em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de São João del Rei (UFSJ). Professor do curso de Psicologia da Universidade Ciências da Vida.  

Henrique Dumonte Pena, Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri

Mestre em Educação e Docência pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Técnico Administrativo em Educação da Universidade Federal dos Vales do Jequitinhonha e Mucuri (UFVJM). Membro de Núcleo de Estudos sobre Trabalho e Educação (NETE) da UFMG.

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Published

2024-08-15

How to Cite

MARCATTI, Amanda Aparecida; PESSANHA, Pedro Henrique Chaves; PENA, Henrique Dumonte.
Capitalism and Neoliberal Rationality: implications for educational policy and the process of human formation
. Education and Emancipation, v. 17, n. 2, p. 40–56, 15 Aug. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23223. Acesso em: 26 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos