Black female university professors and other educations

a dialogue about decolonial pedagogy in the UFRRJ Language and Literature program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.62

Keywords:

black university professors, critical interculturality, decolonial pedagogy

Abstract

The debate generated in Latin America and the Caribbean within the framework of decoloniality has been fruitful for providing new conceptual foundations where our research and exchange interests are situated. The items listed in our reflection reveal interpretations further south, and in the article suggested here, our aim is to engage with black female university professors on the subject of resistance journeys within the university setting. In broader terms, we begin from a clandestine epistemological corpus to analyze narratives produced by classroom professionals active in the UFRRJ Language and Literature program which, in our view, align with Latin American critical educational thought. Through the analyses presented in this research, we reach and develop the concepts of Decolonial Pedagogical Resistance and Subversive Pedagogical Practices.

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Author Biographies

Rafael dos Santos Lazaro, Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professor adjunto do Departamento de Educação e Sociedade da Universidade Federal do Rio de janeiro (UFRRJ). Membro do grupo de pesquisa Formação de Professores, Pedagogias Decoloniais, Currículo e interculturalidade: agendas emergentes na escola e na universidade.

Claudia Miranda, Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pós-doutorada em Psicossociologia de Comunidades - EICOS/UFRJ). Professora Associada do Departamento de Didática da Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Líder do grupo de pesquisa Formação de Professores, Pedagogias Decoloniais, Currículo e interculturalidade: agendas emergentes na escola e na universidade

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Published

2023-11-20

How to Cite

LAZARO, Rafael dos Santos; MIRANDA, Claudia.
Black female university professors and other educations: a dialogue about decolonial pedagogy in the UFRRJ Language and Literature program
. Education and Emancipation, v. 16, n. 3, p. 664–689, 20 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21461. Acesso em: 5 dec. 2025.