Confluences, dialog and reception of Quilombola School Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.42

Keywords:

quilombolas, education, anti-racist pedagogy

Abstract

The essay analyzes the understandings of school culture constructed by quilombola students and their guardians, observing the relationships established with their presence in teaching environments. It presents  conclusions of an applied research project on Quilombola School Education (EEQ). It has a qualitative approach anchored in collaborative action research, focusing analysis on questionnaire responses. Based on the category coined by Antônio Bispo dos Santos – confluences, it problematizes the ways of welcoming young quilombolas into the school culture in which they are inserted. It relates confluences with freirean conception of dialog. Study conclusions point to the lack of knowledge of what EEQ is, on the part of quilombolas and teachers, and its link with anti-racist pedagogy and education studies. The themes of being a quilombola are basically worked on in the history discipline or on commemorative dates. The conceptual basis for such conclusions lies in theoretical references from intercultural and counter-colonial studies.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Paulo Sérgio da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Mestre em Desenvolvimento Rural (UFRGS). Professor na educação básica da Prefeitura Municipal de Porto Alegre (SMED/POA). 

Rita de Cássia dos Santos Camisolão, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Servidora técnico-administrativa no Departamento de Educação e Desenvolvimento Social da Pró-Reitoria de Extensão (UFRGS).

Carla Beatriz Meinerz, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora do Programa de Pós-Graduação em Educação/UFRGS. 

References

ALVES-BRITO, Alan. Zumbi-Dandara dos Palmares: desafios estruturais e pedagógicos da Educação Escolar Quilombola para a promoção da equidade racial no Brasil do século 21. São Paulo: Pragmatha, 2022.

ALVES-BRITO, Alan; DA SILVA, Paulo Sérgio; NASCIMENTO, Matheus; BITTENCOURT JUNIOR, Iosvaldyr C. Antropologia e educação escolar quilombola: um debate necessário. In: ALVES-BRITO, Alan (org.). Zumbi-Dandara dos Palmares: desafios estruturais e pedagógicos da Educação Escolar Quilombola para a promoção da equidade racial no Brasil do século 21. 1. ed. São Paulo: Pragmatha, 2022.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 10.639 de 09 de Janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira”, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 jan. 2003. P. 1.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução nº 08, de 20 de novembro de 2012. Parecer CNE/CEB nº 16 de 2012. Define diretrizes curriculares nacionais para educação escolar quilombola na educação básica. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 nov. 2012.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394/96. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 20 de dezembro de 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer Nº 08/2020. Conselho Nacional de Educação/Câmara de Educação. Define diretrizes nacionais operacionais para a garantia da qualidade das escolas quilombolas. Diário Oficial da União, Brasília, DF DF, dez de dezembro de 2020.

CAMISOLÃO, Rita de Cássia dos Santos. CARTOGRAFIA DO ACOLHIMENTO: escrevivências do estudante negro na Ufrgs. Dissertação de Mestrado. Programa de Pós-Graduação da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2020.

EVARISTO, Conceição. Insubmissas lágrimas de mulheres. Rio de Janeiro: Malê, 2016.

FANON, Frantz. Em defesa da revolução africana. Lisboa: Livraria Sá da Costa, 1980.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

GIDDENS, Anthony. As consequências da modernidade. São Paulo: Editora UNESP, 1991.

GOMES, Nilma Lino. Relações étnico-raciais, educação e descolonização dos currículos. Currículo sem Fronteiras, v. 12, n. 1, p. 98-109, 2012.

GOMES, Nilma Lino. O Movimento Negro Educador: saberes construídos nas lutas por emancipação. Petrópolis: Vozes, 2017.

HOOKS, bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática de liberdade. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.

KRENAK, Ailton. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. Arte & Ensaios, 32, p. 123-151, dezembro 2016.

PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set.-dez. 2005.

QUIJANO, A. Colonialidade do Poder, Eurocentrismo e América Latina. In: LANDER, Edgardo (Org.). A colonialidade do saber: eurocentrismo e ciências sociais. Perspectivas latino-americanas. Buenos Aires: CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, 2005.

RUFINO, Luiz. Exu e a Pedagogia das Encruzilhadas. Doutorado em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro- Faculdade de Educação. Rio de Janeiro, 2017.

SANTOS, Antônio Bispo dos (Nêgo Bispo). Colonização, quilombos: modos e significados. Brasília, DF: UnB/INCTI, 2015.

SILVA, Paulo Sérgio. Políticas públicas e mediação social na comunidade remanescente de quilombos de Casca-Mostardas, RS. Mestrado em Desenvolvimento Rural. Faculdade de Ciências Econômicas. Programa de Pós-Graduação em Desenvolvimento Rural. Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2007.

TRINDADE, Azoilda Loretto da. Valores Civilizatórios Afro-brasileiros e Educação Infantil: uma contribuição afro-brasileira. In: TRINDADE, Azoilda. Loretto da. BRANDÃO, Ana Paula. (Org). Modos de brincar: caderno de atividades, saberes e fazeres. Coleção A Cor da Cultura, v. 5. Rio de Janeiro: Fundação Roberto Marinho, 2010. p. 30-36.

Published

2023-11-20

How to Cite

SILVA, Paulo Sérgio da; CAMISOLÃO, Rita de Cássia dos Santos; MEINERZ, Carla Beatriz.
Confluences, dialog and reception of Quilombola School Education
. Education and Emancipation, v. 16, n. 3, p. 126–151, 20 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21484. Acesso em: 5 nov. 2025.