Black feminism: stressing intersectionalities in the school curriculum

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v17n2.2024.26

Keywords:

black feminism, curriculum, intersectionality

Abstract

This article aims to present a discussion on how the construction of the universal subject, via Hegemonic Memory, silenced, marginalized and hid the ways of being, thinking and producing knowledge of colonial exteriority in the school curriculum. Therefore, the curricular discussion held here is based on an epistemological field of dialogue with differences (Racial and Gender), contributing to the creation of fissures in Hegemonic Memory, still present in the curricula. To this end, we followed the path of bibliographical review, linked to qualitative research. We are affiliated with Black Feminism and Post-Colonial Studies, as these Approaches help us understand the implications of Eurocentric rationality in relation to the socio-historical construction of race, racism, sexism and modern scientific knowledge and its effects about the curriculum, especially with regard to Memory and the Black Female Body. Such Studies allow us to establish intersectional connections in a more consistent way, as they emerge from the Lived Memories of colonial exteriority itself that continues to tension and fracture the epistemic metanarratives of the single curricular memory at the same time that they are directed towards the reconstruction of counter-curricula hegemonic policies and Anti-Racist Teaching Practices, based on an emancipatory education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Camila Ferreira da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutora e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professora Adjunta da Universidade de Pernambuco (UPE). Pesquisadora do Grupo de Estudos Pós-Decoloniais e Teoria da Complexidade em Educação (CAA-UFPE) e integrante do Grupo de Ensino, Aprendizagem e Processos Educativos (CAA-UFPE).

Denise Maria Botelho, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Doutora em Educação e Mestra em Integração da América Latina e Universidade de São Paulo (USP). Professora Associada do Departamento de Educação (DED) da Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Vice-líder do Grupo de Estudos e Pesquisas em Educação, Raça, Gênero e Sexualidades "Audre Lorde".

Janssen Felipe da Silva, Universidade Federal de Pernambuco

Doutor e mestre em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Professor Associado do Centro Acadêmico do Agreste (CAA) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Pesquisador dos Grupos de Pesquisa: a) Estudos Pós-Decoloniais e Teoria da Complexidade em Educação (Líder); b) Ensino-Aprendizagem e Processos Educativos; c) Formação de Professor e Profissionalização Docente.

References

ARROYO, Miguel González. Currículo, território em disputa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Práticas de leitura em livro didático. s. l. s. n. 1996.

CARNEIRO, Sueli Aparecida. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher Negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. Revista Racismos Contemporâneos, São Paulo, n. 8. 2005.

COLLINS, Patrícia Hill. The Difference That Power Makes: Intersectionality and Participatory Democracy. Investigaciones Feministas: papeles de estudios de mujeres, feministas y de género, v. 8, n. 1, p. 19-39. 2017.

CRENSHAW, Kimberlé Williams. Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence Against Women of Color. Stanford Law Review. v. 43, n. 6, p. 1241-99, 1991.

EVARISTO, Conceição. Literatura negra: uma voz quilombola na literatura brasileira. 2021. Disponível em: http://www.sec.rj.gov.br/atabaquevirtual/literatura.html. Acesso em: 20 mar. 2021.

FERNANDES, Bernardo Mançano. Por uma Educação Básica do Campo. In: ARROYO, Miguel Gonzalez; FERNANDES, Bernardo Mançano (Org.). Por uma educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional por Uma Educação Básica do Campo, 1999.

FREIRE, Paulo. A Educação na cidade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2006.

GONZÁLEZ, Lélia. Racismo e sexismo na cultura brasileira. Revista Ciências Sociais Hoje, Anpocs, p. 223-244, 1984.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. Rio de Janeiro: Cortez, 2011.

MUNANGA, Kabengele; GOMES, Nilma Lino. O negro no Brasil de hoje. São Paulo: Global, 2006.

OLIVEIRA, Sara. Texto Visual, Estereótipos de Gênero e o Livro Didático de Língua Estrangeira. Trabalho Linguista Aplicada. Campinas, vol. 47, n. 1, Jan./Jun, 2008, p. 91-117.

QUENTAL, Pedro de Araújo. A Latinidade do conceito de América Latina. GEOgraphia. Rio de Janeiro, v. 13, n. 17, p. 46-75, 2012.

RIBEIRO, Matilde. Las Mujeres Negras en la lucha por sus derechos. Revista Nueva Sociedad, Buenos Aires, n. 218, p. 131-147, noviembre-diciembre 2008.

RIBEIRO, Matilde. Mulheres Negras Brasileiras: de Bertioga a Beijing. Revista de Estudos Feministas. Florianópolis, v. 3, n. 2, p. 447-457, 1995.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Currículo escolar e justiça social: o cavalo de Troia da educação. Porto Alegre: Penso, 2013.

SARTORE, Anna Rita; SANTOS, Aline Renata dos; SILVA, Camila Ferreira. Tecendo fios entre o Feminismo Latino-Americano Descolonial e os Estudos Pós-Coloniais Latino-Americanos. Revista Interritórios, v.1, N.1, p. 86-98, 2015.

SCHUMAHER, Schuma; BRASIL, Érico Vital. Mulheres Negras no Brasil. Brasil: Senac, 2013.

SEGATO, Rita Laura; ALVAREZ, Paulina. Frente al espejo de la reina mala. Docencia, amistad y autorización como brechas decoloniais en la universidad. Brasília: Universidade de Brasília, 2016, p. 201-215.

SILVA, Tomaz Tadeu. Teorias do Currículo: uma introdução crítica. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

WERNECK, Jurema; IRACI, Nilza; CRUZ, Simone. Mulheres negras na primeira pessoa. Brasil: Redes, 2012.

Published

2024-08-15

How to Cite

SILVA, Camila Ferreira da; BOTELHO, Denise Maria; SILVA, Janssen Felipe da.
Black feminism: stressing intersectionalities in the school curriculum
. Education and Emancipation, v. 17, n. 2, p. 218–239, 15 Aug. 2024 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21561. Acesso em: 5 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos