Other educations

narratives of peripheral black teachers from Rio de Janeiro and quilombolas from Mato Grosso

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.48

Keywords:

black women, narratives, anti-racist education

Abstract

The present work involves the crossed perspectives of three researchers who make up the same research group, who dialogue about the marks caused by modernity/coloniality in the trajectory of black women. Pointing out similarities and differences in the way of being and becoming teachers, based on complex contexts and realities in urban and rural peripheries of Rio de Janeiro and Mato Grosso. We consider urgent the debate about other epistemologies, decoloniality, anti-racist struggle and teacher training in the expeditionary excavations that we carry out. The methodologies involve the narrative of life stories, writing and self-definition as “outsiders from within” are carried out when what is at stake involves structural changes in the education system and society itself.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Luciano da Silva Pereira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professor Adjunto na Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT), Campus Universitário do Araguaia, em Barra do Garças - MT. Líder do Grupo de Pesquisa Formação de Professores, Diversidade e História em contextos socioculturais e educacionais – GEPDSE e Více-Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas Formação de Professores/as, Currículo (s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais – GFPPD.

Célia Regina Cristo de Oliveira, SME - Duque de Caxias

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Professora das séries iniciais do Ensino Fundamental SME- Duque de Caxias/RJ Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas Formação de Professores/as, Currículo (s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais – GFPPD.

Larissa Melo Mendes , Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro

Mestranda em educação na Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro (UNIRIO). Pesquisadora no Grupo de Estudos e Pesquisas Formação de Professores/as, Currículo (s), Interculturalidade e Pedagogias Decoloniais – GFPPD.

References

ÀRIES, Philippe. Os dois sentimentos de infância. In: ÀRIES, Philippe. A história social da criança e da família. Rio de Janeiro, RJ: LCT, 1981. (p. 156 a 164).

BAPTISTA, Francisca Maria Carneiro. Educação rural: das experiências à política pública. Brasília, DF: Abaré, 2003.

BRANCALEONI, Ana Paula Leivar. Do rural ao urbano: o processo de adaptação de alunos moradores de um assentamento rural à escola urbana. 219 p. Dissertação (Mestrado) – Departamento de Psicologia e Educação, Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeiro Preto, Universidade de São Paulo, 2002.

BRASIL. Lei n. 10.639, de 9 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática ‘História e Cultura Afro-Brasileira’, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 10 jan. 2003.

BRASIL. Ministério da Educação. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação. Brasília, DF: MEC, 1996.

CASTRO, Rubens da Silva, SILVA, Jorge Gregório da. Novos comentários à LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação, Lei n. 9.394/96. Manaus: EDUA, 2003.

CATANI, Denice Barbara et al. História, memória e autobiografia na pesquisa educacional e na formação. In: CATANI, D. B. et al. (org.). Docência, memória e gênero: estudos sobre formação. São Paulo, SP: Escrituras, 1997. (p. 13-48).

COLLINS, Patricia Hill. Aprendendo com a outsider within: a significação sociológica do pensamento feminista negro. Revista Sociedade e Estado, [s. l.], v. 31, n. 1, p. 99-127, jan./abr. 2016.

DUARTE, Constância Lima; NUNES, Isabella Rosado (org.). Escrevivência: a escrita de nós: reflexões sobre a obra de Conceição Evaristo. 1. ed. Rio de Janeiro, RJ: Mina, 2020.

GOMES, Nilma Lino. Cultura Negra e Educação. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], n. 23, maio/ago. 2003. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/XknwKJnzZVFpFWG6MTDJbxc/abstract/?lang=pt. Acesso em: 18 set. 2023.

GOMES, Nilma Lino. A mulher negra que vi de perto. Belo Horizonte: Mazza, 1995.

GONZALEZ, Lélia. Por um Feminismo Afro-Latino-Americano: ensaios, intervenções e diálogos. Rio Janeiro, RJ: Zahar, 2020. (375 p.).

GONÇALVES, J. A. M. A carreira das professoras do ensino primário. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 1992.

HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo, SP: Martins Fontes, 2013.

MIGNOLO, Walter. La descolonialidad del vivir y del pensar: desprendimiento, reconstitución epistemológica y horizonte histórico de sentido. In: QUIJANO, Aníbal. Ensayos en torno a la colonialidad del poder. 1. ed. Buenos Aires: Del Signo, 2019.

MIRANDA, Claudia. Más allá de un cuento de hadas: resistencia y otros aprendizajes para la historiografía de la diáspora africana. In: SEPTIEN, Rosa Campoalegre; LOANGO, Anny Ocoró (org.). Afrodescendencias y contrahegemonías: desafiando al decenio. 1. ed. Buenos Aires: Clacso, 2019. (v. 1, p. 27-63).

MOREIRA, N. R.; EVANGELISTA, N. J.; LOPES DOS SANTOS, J. P. A experiência feminina negra e suas interrogações à política e prática curriculares. Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 15, n. 32, p. 115-131, jan./dez. 2019. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/5046. Acesso em: 29 maio 2023.

MUNANGA, Kabengele. Superando o racismo na escola. 2. ed. Brasília, DF: MEC, 2005.

NASCIMENTO, Cleonice Ferreira do. Histórias de vida de professoras negras: trajetórias de sucesso. Dissertação (Mestrado em Educação) – Instituto de Educação da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá/MT, 2012.

O’DWYER, Eliane Cantarino (org.). Quilombos: identidade étnica e territorialidade. Rio de Janeiro, RJ: FGV, 2002.

QUIJANO, Aníbal. Ensayos en torno a la colonialidad del poder. 1. ed. Buenos Aires: Del Signo, 2019.

SANTANA, Patrícia. Professor@s Negr@s: trajetória e travessias. 2. ed. Belo Horizonte: Mazza, 2011.

SILVA, Claudilene Maria da; SANTIAGO, Maria Eliete. Itinerário da prática pedagógica de valorização da população negra no espaço escolar. Revista Brasileira de Educação, [s. l.], v. 24, e240003, jan./dez. 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbedu/a/Fc5RwKDxLmRYCTKtxhLcpxd/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 19 set. 2023.

SEGATO, Rita. La guerra contra las mujeres. 1. ed. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2020.

SILVA, Maria Palmira. O antirracismo no Brasil: considerações sobre o estatuto social baseado na consciência racial. São Paulo, SP: Psicologia Política, 2000.

VELHO, Gilberto. Um antropólogo na cidade. Rio de Janeiro, RJ: Zahar, 2013.

Published

2023-11-20

How to Cite

PEREIRA, Luciano da Silva; OLIVEIRA, Célia Regina Cristo de; MENDES , Larissa Melo.
Other educations: narratives of peripheral black teachers from Rio de Janeiro and quilombolas from Mato Grosso
. Education and Emancipation, v. 16, n. 3, p. 281–306, 20 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21575. Acesso em: 5 nov. 2025.