Curriculum, affirmative action policies, and antiracist pedagogy

empowering black women in higher education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.43

Keywords:

curriculum policy, affirmative policies, black female quota students

Abstract

The After the first few decades since the approval of Affirmative Action Policies (AAP) in Higher Education Institutions (HEIs), black and mixed-race students remain the majority, although underrepresented, indicating a positive effect of this policy. However, it is important to go beyond this quantitative gain and examine the intersections of gender inequalities within the racial context, as black women are deeply affected by racial inequality. This article problematizes the presence of black female quota students in Higher Education, understanding AAP as a cultural policy. This problematization is based on an ongoing master's research, which presents partial results, highlighting the teaching internship as a practice of signification and giving visibility to an antiracist pedagogy. The purpose is to give meaning to the experience of one of the authors, a black female quota student pursuing a master's degree in education and engaged in a teaching internship in higher education. The analysis is guided by the understanding of AAP as a cultural policy and the curriculum as a practice of signification. The data production is delimited within a qualitative methodological perspective in a Pedagogy undergraduate program at a public university. Disputes over the meaning of being a black female quota student in higher education are observed, with a focus on the empowerment of these students. It is also noted that the experience lived by the master's student, along with black female quota students, reverberates as insurgencies in the lives of these women.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ozerina Victor de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso

Doutora em Educação pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ). Pós - doutora em Currículo da Educação do Campo pela Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT). Mestra em Educação pela Universidade Federal do Mato Grosso (UFMT). Professora credenciada no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE/UFMT). Líder do Grupo de Pesquisa Em Políticas Contemporaneas de Currículo e Formação Docente (GEPLICC-For/UFMT/CNPq).

Andresa Fernanda Almeida de Oliveira, Universidade Federal de Mato Grosso

Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (PPGE/UFMT). Bolsista Capes/Demanda Social. Pesquisadora do Grupo de Pesquisa (GEPLICC-For/UFMT/CNPq) e do Grupo de Pesquisa Laboratório Estudos e Pesquisas da Amazônia Legal (LEAL/UNEMAT/CNPq).

References

ALMEIDA, Silvio Luiz de. Racismo estrutural. São Paulo: Jandaíra, 2020.

BALL, Stephen Jhon. Diretrizes políticas globais e relações políticas locais em educação. Currículo sem fronteiras, v. 1, n. 2, p. 99-116, Jul./Dez. 2001. Disponível em: <www.curriculosemfronteiras.org&gt. Acesso em: 10 abr. 2023.

BALL, Stephen John; MAGUIRRE, Meg.; BRAUN, Annette. Como as escolas fazem as políticas: atuação em escolas secundárias. Ponta Grossa: Editora UEPG, 2016, 230p.

Boal, Augusto. O Teatro do Oprimido e outras Poéticas Políticas. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2005.

BENTO, Maria Aparecida Silva. O pacto da branquitude. 1ª edição, São Paulo: Companhia das Letras, 2022.

BRASIL. Presidência da República. Casal Civil. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: & lt;http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm> . Acesso em: 15

mai. 2023.

BRASIL. Lei nº 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 09 jan. 2003.

BRASIL. Medida Provisório nº 132, 20 de outubro de 2003. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF 20 out. 2003.

BRASIL, Lei nº 10.636, de 09 de janeiro de 2004. Altera a Lei nº 10.689, de 13 de junho de 2003, e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF, 09 jan. 2004.

BRASIL. Lei nº 11.645, de 10 março de 2008. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF 10 mar. 2008.

BRASIL. Lei nº 12/711, de 29 agosto de 2012. Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Disponível. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Poder Executivo, Brasília, DF 29 ago. 2012.

CARNEIRO, Sueli. Escritos de uma vida. São Paulo: Editora Jandaíra, 2020.

DAVIS, Angela. Quando a mulher negra se movimenta, toda a estrutura da sociedade se movimenta com ela. El país, Salvador, 27, jun, 2017. Disponível em: https://brasil.elpais.com/brasil/2017/07/27/politica/1501114503_610956.html. Acesso em: 01 mai. 2023.

ESTÉS, Clarissa Pínkola. Mulheres que correm com os lobos. Rio de Janeiro: Rocco, 1999.

EVARISTO, Conceição. Becos da Memória. 200p. Rio de Janeiro: Pallas, 2017.

FLOR, Andresa Fernanda Almeida. JESUS, Lori Hack de. Silenciamentos Rompidos: As vozes de mulheres negras sobre o processo de transição capilar. RCC, Juara/MT/Brasil, v. 4, n. 1, p. 07-22, jan./mar. 2019. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/rcc/article/view/3274/2641. Acesso em: 15 abr. 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam / Paulo Freire. –São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.

IBGE. INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Desigualdades Sociais por cor ou raça no Brasil, 2019. Rio de Janeiro, IBGE, 2019.

KILOMBA, Grada. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Rio de Janeiro: Cobogá, 2019.

LUGONES, María. Rumo a um feminismo descolonial. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 22, n. 3, p. 320, setembro-dezembro, 2014. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/ref/article/view/36755>. Acesso em: 15 mai. 2023.

MACEDO, Elizabeth. Por uma política da diferença. Caderno de Pesquisas, Rio de Janeiro, v. 3, n. 128, p. 327-356, maio/ago. 2006.

MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte: Autêntica, 2004.

MUNANGA, Kabengele. Considerações sobre as Políticas de Ação Afirmativa no Ensino Superior. In: PACHECO, Jairo Queiroz, SILVA, Maria Nilza da (Org). O negro na universidade: direito à inclusão. Brasília, DF: Fundação Cultural Palmares, 2007.

OLIVEIRA, Andresa Fernanda Almeida de; Oliveira, Ozerina Victor de; Ferreira, Waldineia Antunes Alcantara. Políticas Afirmativas em instituições de Ensino Superior: primeiras aproximações. In: RIBEIRO, Marcel Thiago Damasceno, PEREIRA, Bárbara Cortella Pereira (Organizadores) Pluriverso Educativo nas Reinvindicações Científicas e Sociambientais, Curitiba, CRV, 2022.

PEREIRA, Camila Santos; PEREIRA, Anamaria Ladeira; POCAHY, Fernando. Mulheres Negras no Ensino Superior: Ressonâncias E(m) escreviências. Inter-Ação, Goiânia, v.46, n.3, p. 1360-1377, set./dez. 2021. Disponível em: https://revistas.ufg.br/interacao/article/view/67872. Acesso em: 10 mai. 2023.

SARAIVA, Rutiele Pereira da Silva. A mulher negra como o “outro do outro”: intersecções entre gênero e raça em Grada kilomba e Lélia Gonzalez. (DES)TROÇOS: revista de pensamento radical, Belo Horizonte, v. 3, n. 1, jan/jun 2022.

SILVA, Tomaz Tadeu da. Identidade e diferença. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2000 p. 73-102.

SANTOMÉ, Torres Jurjo. As culturas negadas e silenciadas no currículo. In: SILVA, Tomaz Tadeu da. et al (Org). Alienígenas na sala de aula: uma introdução aos estudos culturais em educação. Petrópolis -RJ, Vozes, 9ª ed, 2001.

UCHÔA, Marcia Maria Rodrigues.; CHAVES, Carlos Alberto Paraguassú.; PEREIRA, Carlos Eugênio. Currículo e Culturas: a educação antirracista com direito humano. Revista Teias v. 22, n. especial. out/dez 2021. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/revistateias/article/view/61610. Acesso em: 15 abril. 2023.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. RESOLUÇÃO CONSEPE nº 97, de 31, outubro de 2011. Dispõe sobra a criação de um programa de Ação Afirmativa destinado a estudantes egressos da escola pública e estudantes negros. Cotas – reserva de vagas. Mato Grosso, 2011.

Published

2023-11-20

How to Cite

OLIVEIRA, Ozerina Victor de; OLIVEIRA, Andresa Fernanda Almeida de.
Curriculum, affirmative action policies, and antiracist pedagogy: empowering black women in higher education
. Education and Emancipation, v. 16, n. 3, p. 152–173, 20 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/21577. Acesso em: 5 nov. 2025.