Mapping of the Brazilian scientific ‘’academic production on affectivity in e-learning”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n1.2023.12

Keywords:

affectivity, e-learning, Brazilian scientific academic production

Abstract

This study aims to present the mapping built from a bibliometric research on how Affectivity is presented in dissertations, theses, and / or articles on “Affectivity in E-learnig” in undergraduate courses. A qualitative and quantitative analysis of the 33 selected works will be exposed, and then the results will be presented in the conceptual map constructed with the data from these works. The following research bases were chosen: Portal da Capes, Scielo, Google Scholar, Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), PUC Minas, UERJ and UFSM. From the construction of this conceptual map on Affectivity in Education, it is expected that this material will be consulted as a guide in academic research on the subject, thus contributing to the expansion of future scientific productions.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Jovanka Mariana de Genova Ferreira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Mestra em Educação, Arte e História da Cultura pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Integra o Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Currículo e Sociedade - GEICS, vinculado ao Programa de Pós Graduação em Educação, Arte e História da Cultura da Universidade Mackenzie.

Marili Moreira da Silva Vieira, Universidade Presbiteriana Mackenzie

Doutora  em Educação: Psicologia da Educação na PUC-São Paulo. Pós-doutora em Educação na USP com ênfase em currículo e formação de professores. Líder do grupo de pesquisa GEICS CNPq/CEFT.

References

BDTD. Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações. S.D. Disponível em: http://bdtd.ibict.br/vufind/. Acesso em: 28 abr. 2019.

FERREIRA, Jovanka. M. de Genova. Afetividade na educação a distância: estudo sobre a produção acadêmica científica brasileira. 141f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo, 2019.

GOOGLE ACADÊMICO. S.d. Disponível em: https://scholar.google.com.br/. Acesso em: 28 abr. 2019.

HERCULANO, R. D.; NORBERTO, A. M. Q. Análise da produtividade dos docentes da Universidade Estadual Paulista, campus de Marília/SP. Perspectivas em Ciência da Informação, v.17, n.2, p.57-70, abr./jun. 2012. Disponível em: https://bdpi.usp.br/bitstream/handle/BDPI/39733/S1413-99362012000200005.pdf?sequence=1. Acesso em: 13 mar. 2019.

INEP. Sinopse estatísticas da educação superior 2015. Brasília: Inep, 2016. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/resumo_tecnico/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2015.pdf. Acesso em: 31 out.2019.

MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho. A dimensão afetiva e o processo ensino – aprendizagem. In: ALMEIDA, Laurinda Ramalho de; ALVARENGA, Abigail (orgs.). Afetividade e aprendizagem: contribuições de Henri Wallon. 4 ed. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 15 -24.

NUTED. NUTED- Núcleo de Tecnologia Digital aplicada à Educação. s/d. Disponível em: http://www.nuted.ufrgs.br/. Acesso em: 30 out. 2019.

PLACCO, Vera Maria Nigro de Souza. Apresentação. In. MAHONEY, Abigail Alvarenga; ALMEIDA, Laurinda Ramalho de (orgs). A constituição da pessoa na proposta de Henri Wallon. São Paulo: Edições Loyola, 2004. p. 09-11.

PUC MINAS. Biblioteca. S.d. Disponível em: http://portal.pucminas.br/biblioteca/index_padrao.php. Acesso em: 02 dez. 2019.

SCIELO. A Scientific Electronic Library Online. S.d. Disponível em: www.scielo.com.br. Acesso em: 28 abr. 2019.

UERJ. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UERJ. S.d. Disponível em: http://www.bdtd.uerj.br/. Acesso em: 02 dez. 2019.

UFSM. Biblioteca Digital de Teses e Dissertações (BDTD UFSM). S.d. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/25. Acesso em: 02 dez. 2019.

WALLON, H. A evolução psicológica da criança. São Paulo: Martins Fontes, 1968.

Published

2023-05-06

How to Cite

FERREIRA, Jovanka Mariana de Genova; VIEIRA, Marili Moreira da Silva.
Mapping of the Brazilian scientific ‘’academic production on affectivity in e-learning”
. Education and Emancipation, v. 16, n. 1, p. 292–316, 6 May 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/16944. Acesso em: 5 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos