Teaching at Quilombo Itambé: history, memory and experiences
DOI:
https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n1.2022.5Keywords:
EducationAbstract
The Escola Estadual Quilombola Reunidas de Cachoeira Rica-EQRCR, created in 1939 and active until the present day, located in the city of Chapada dos Guimarães in the State of Mato Grosso, is the object of analysis in this text, seeking to identify regulations, testimonies and other operating conditions, mainly in relation to the formation of teachers to work in the quilombos of Mato Grosso. We established as a theoretical-methodological proposal the bibliographic research and analysis of documental sources, in addition to the use of unstructured interviews. We found foundations in the movement studies of the Escola dos Annales (BURKE, 1997). We conclude that the EQRCR has difficulties in fulfilling its social role in elucidating the importance of the quilombola identity of its people, probably caused by the lack of specific training of teachers to work in quilombola schools in Mato Grosso, both before and after being recognized as quilombola school education.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Responsabilidade e Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Transferência de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas):
- Certifico que participei da elaboração deste trabalho;
- Não omitir qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Certifico que o texto é original isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Certifico que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto estiver sendo analisado e com a possibilidade de sua publicação pela Revista Educação e Emancipação;
- Transfiro os direitos autorais do trabalho submetido à Revista Educação e Emancipação, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia autorização seja solicitada por escrito à Revista Educação e Emancipação e esta a conceda.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.










