Teaching at Quilombo Itambé: history, memory and experiences

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n1.2022.5

Keywords:

Education

Abstract

The Escola Estadual Quilombola Reunidas de Cachoeira Rica-EQRCR, created in 1939 and active until the present day, located in the city of Chapada dos Guimarães in the State of Mato Grosso, is the object of analysis in this text, seeking to identify regulations, testimonies and other operating conditions, mainly in relation to the formation of teachers to work in the quilombos of Mato Grosso. We established as a theoretical-methodological proposal the bibliographic research and analysis of documental sources, in addition to the use of unstructured interviews. We found foundations in the movement studies of the Escola dos Annales (BURKE, 1997). We conclude that the EQRCR has difficulties in fulfilling its social role in elucidating the importance of the quilombola identity of its people, probably caused by the lack of specific training of teachers to work in quilombola schools in Mato Grosso, both before and after being recognized as quilombola school education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Nilce Vieira Campos Ferreira, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutora e Pós-doutora em Educação pela Universidade de Uberlândia. Professora do curso de Pedagogia e do Programa de Pós-graduação em Educação da Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Coordenadora do Acervo e Repositório Digital da História da Educação (ARA), do Grupo de Pesquisa em História da Educação, Acervos Históricos Institucionais e Gênero (GPHEG) e da Rede de Pesquisa RECONAL-Edu.

Luisa Bomdespacho Rodrigues

Graduanda no Curso de Comunicação Social habilitação em Jornalismo pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Bolsista de iniciação Científica CNPq. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa em História da Educação, Acervos Históricos Institucionais e Gênero (GPHEG).

Joira Aparecida Leite de Oliveira Amorim Martins, Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)

Doutoranda e Mestre em Educação pela Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT). Servidora da Secretaria de Relações Internacionais da Universidade Federal de Mato Grosso, Cuiabá, Brasil. Pesquisadora no Grupo de Pesquisa em História da Educação, Acervos Históricos Institucionais e Gênero (GPHEG) e da Rede de Pesquisa RECONAL-Edu.

Published

2022-05-06

How to Cite

FERREIRA, Nilce Vieira Campos; RODRIGUES, Luisa Bomdespacho; MARTINS, Joira Aparecida Leite de Oliveira Amorim.
Teaching at Quilombo Itambé: history, memory and experiences
. Education and Emancipation, v. 15, n. 1, p. 129–155, 6 May 2022 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19152. Acesso em: 5 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos