Readapted teachers from the municipality of Mossoró/RN

reflections on teaching disease

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n1.2023.2

Keywords:

teacher malaise, in/professional satisfaction, readaptation

Abstract

This study aims to discuss the relationship established between the precariousness of work and the illness of the readapted teacher from the municipal network of Mossoró/RN. The illness of teachers in the exercise of the profession has been increasingly object of studies by researchers. The work is qualitative, comprising a bibliographic review, in order to know the historical process of teachers' illness, the causes and consequences, and conducts interviews with six teachers from the municipal network of Mossoró. The data obtained and analyzed revealed that the performance of the teacher in the institutions has been generating more and more the incidence of health problems, both at the beginning and at the end of the professional path.

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Author Biographies

Aleksandra Nogueira de Oliveira Fernandes, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC) da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN). Doutoranda em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional (PPGEP) do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte (IFRN). Professora no IFRN. Participa do G-TRES, relação entre Trabalho, Educação e Sociedade/IFRN.

Maria Jarleide da Silva, Secretaria da Educação e da Cultura do município de Mossoró – RN

Especialista em Educação e contemporaneidade do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte. IFRN, campus Mossoró/RN. Graduação em Pedagogia pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (2014). Atuou como professora na Educação Infantil (2015). Tem experiencia como vice diretora na Escola Municipal Francisco De Assis Batista (2016). Foi coordenadora pedagógica da Escola Municipal Sagrado Coração de Jesus (2017).

Francisca Leidiana de Souza, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Doutoranda em Educação Profissional (IFRN). Mestra no Programa de Pós-graduação em Ensino (IFRN/UFERSA/UERN) 2018. Especialista em Educação e Contemporaneidade - IFRN (2015). Licenciada em Pedagogia pela Universidade Paulista (UNIP). Bacharela em Turismo pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN (2013). Técnica em Meio Ambiente - SENAC (2016). Experiência como docente na Universidade do Estado do Rio Grande do Norte - UERN; na Escola Agrícola de Jundiaí - EAJ/UFRN; Serviço Nacional de Aprendizagem Comercial - SENAC/Mossoró e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia no Rio Grande do Norte - IFRN.

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Published

2023-05-06

How to Cite

FERNANDES, Aleksandra Nogueira de Oliveira; SILVA, Maria Jarleide da; SOUZA, Francisca Leidiana de.
Readapted teachers from the municipality of Mossoró/RN: reflections on teaching disease
. Education and Emancipation, v. 16, n. 1, p. 45–73, 6 May 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/19382. Acesso em: 27 jun. 2025.

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Artigos