Human (de)formation through music

conceptual analysis according to Adorno's critical theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n1.2023.14

Keywords:

music, human formation, critical theory

Abstract

The present work aimed to understand the human (de)formation through the music concept by studying Adorno's critical theory. Bibliographical research focused on the relationship between music, education, and society. The research's importance was justified by the lack of studies on music and education adopting critical theory; therefore, the research aimed to contribute to this field and promote further research on the subject. From the analyses, it is possible to observe that music has great (de)formative potential, leading to deformation, loss of autonomy and alienation, when it is standardized. Still, it can also reveal itself as a path to the formation, allowing the individual to capture the promesse du bonheur, not leaving him conformed or satisfied with the prevailing social situation.

Metrics

Metrics Loading ...

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiano Aparecido da Costa, Instituto Federal de Goiás

Pós-doutor em Educação. Docente do Instituto Federal de Goiás. Participa Núcleo de Estudos em Educação, Violência, Infância, Diversidade e Arte (NEVIDA).

Eliton Perpétuo Rosa Pereira, Instituo Federal de Goiás

Doutor em Ciências da Educação. Docente do Instituo Federal de Goiás. Participa do Grupo Interinstitucional Goiano de Pesquisa em Educação Musical (MOUSIKÊ).

Apolo de Souza Sá, Universidade Federal de Goiás

Licenciado em Música. Mestrando em Educação pela Universidade Federal de Goiás (UFGo). Participa do Núcleo de Estudos em Educação, Violência, Infância, Diversidade e Arte (NEVIDA).

References

ADORNO, T. Teoria estética. Trad. Artur Morão. Lisboa: Edições 70, 1970.

ADORNO, T. Educação e emancipação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995a.

ADORNO, T. Palavras e sinais. Tradução de Maria Helena Ruschel. Petrópolis, RJ: Vozes, 1995b.

ADORNO, T.; SIMPSON, G.: Sobre música popular. Trad. de Flávio R. Kothe. In: COHN, G. (org) Sociologia; Ed. Ática, São Paulo, 1986.

ADORNO, T.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento: fragmentos filosóficos. Tradução: Guido Antonio de Almeida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1947.

AGUIAR, W. Adorno e a dimensão social da Arte. Revista Urutágua, Maringá, nº 15, p. 35-41, abr./mai./jun./jul. 2008. Disponível em: http://www.urutagua.uem.br/015/15aguiar.pdf. Acesso em: 4 fev. 2021.

COSTA, C. Educação estética, música e formação humana: contradições da cultura à luz da teoria Adorniana. 2017. 160 f. Tese (Doutorado em Educação) - Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2017.

FINLAYSON, J. The Artwork and the promesse du Bonheur in Adorno. European Journal of Philosophy, v. 23, nº 03, p. 392 - 419, jun. 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1111/j.1468-0378.2012.00542.x. Acesso em: 4 fev. 2021.

HUXLEY, A. Admirável mundo novo. Rio de Janeiro: Companhia Brasileira de Divulgação do Livro, 1968.

JAY, M. A imaginação dialética: História da Escola de Frankfurt e do Instituto de Pesquisas Sociais, 1923 – 1950. Trad. Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.

MARX, K. Manuscritos Econômico-Filosóficos. Trad. Jesus Ranieri. São Paulo: Boitempo, 2010.

SILVA, F. O conceito de fetichismo da mercadoria cultural de T. W. Adorno e M. Horkheimer: uma ampliação do fetichismo marxiano. Kínesis, v. II, nº 03, p. 375 - 384, abr. 2010. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/Kinesis/FabioCesardaSilva.pdf. Acesso em: 4 fev. 2021.

ZANOLLA, S. Educação Artística e Formação Musical em Adorno. In: ZANOLLA, S. (ORG). Arte, Estética e Formação Humana: possibilidades e críticas. p. 97 - 117.

Campinas, SP: Alínea, 2013.

ZÉ RAMALHO. Admirável gado novo. Brasil: Epic: 1979. Duração de 4 minutos e 53 segundos.

Published

2023-05-06

How to Cite

COSTA, Cristiano Aparecido da; PEREIRA, Eliton Perpétuo Rosa; SÁ, Apolo de Souza.
Human (de)formation through music: conceptual analysis according to Adorno’s critical theory
. Education and Emancipation, v. 16, n. 1, p. 344–365, 6 May 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20176. Acesso em: 27 jun. 2025.

Issue

Section

Artigos