Teaching in higher engineering courses
conceptions, perspectives, and challenges
DOI:
https://doi.org/10.18764/2358-4319v15n2.2022.16Keywords:
engineering, teaching conception, marketing demandsAbstract
This article aims at identifying the concept of teaching guided by the National Curriculum Guidelines (DCN) of undergraduate Engineering courses, as well as its level of influence on Pedagogical Course Projects (PPC) of an academic engineering unit of Universidade Federal do Pará (UFPA). This is a documentary research involving the mentioned documents. The study comprises a qualitative approach. The content analysis of Bardin (1977) was the methodological path taken to understand the object, which enabled, through coding, categorization, and critical positioning, the possibility of the results’ inference and interpretation. The results reveal that there is a fragmentation in the engineer training privileging the technical-professional dimension, whereas the scientific, cultural, and political dimensions, which are fundamental to human training, are refrained. Therefore, teaching is conceived and guided according to a conservative and elitist logic that has the purpose of separating people who conceive from the ones who perform, through the projection of skills and abilities that are introduced in the DCN by business groups subsidized by International Organizations (OI), which are passively accepted by Engineering courses without any innovation or advances, beyond the prescribed skills and only related to marketing needs. As a consequence, teaching and the teaching and learning process in engineering serve right the purposes of the Capital.
Downloads
Metrics
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Responsabilidade e Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Transferência de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas):
- Certifico que participei da elaboração deste trabalho;
- Não omitir qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Certifico que o texto é original isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Certifico que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto estiver sendo analisado e com a possibilidade de sua publicação pela Revista Educação e Emancipação;
- Transfiro os direitos autorais do trabalho submetido à Revista Educação e Emancipação, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia autorização seja solicitada por escrito à Revista Educação e Emancipação e esta a conceda.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.










