Education and Policy
about obstacles and potentialities of the educational act
DOI:
https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n1.2023.6Keywords:
education, policy, conflict pedagogyAbstract
The present work is organized in the form of an essay based on an analysis of the political and social reality in Brazil in recent years and its possible impacts on the process of forming critical and conscious subjects. In this area, discussions are also held that cover education, school and politics in everyday school life in a pedagogical perspective that is based on conflict as an educational tool, as well as dialogue with authors such as: Paulo Freire (2011; 2020), Moacir Gadotti (2003), Miguel Arroyo (1997; 2005), Neidson Rodrigues (2003) and Boaventura de Sousa Santos (2009) with a view to problematizing the contemporary educational process and teaching practices. In the end, without any intention of prescribing models to be followed, the work points out the potential of a progressive teaching practice and of students as actors involved in the process.
Downloads
Metrics
References
ARROYO, Miguel. A escola possível é possível? In. ARROYO, Miguel (orgs.). Da escola carente à escola possível. São Paulo: Loyola, 1997.
ARROYO, Miguel. Imagens quebradas. Petrópolis: Vozes, 2005.
ARROYO, Miguel. Outros sujeitos, outras pedagogias. Petrópolis: Vozes, 2012.
ARROYO, Miguel. O humano é viável? É educável? Revista Pedagógica, Chapecó, v. 17, n. 35, maio-ago, 2015.
BOBBIO, Norberto; MATTEUCCI, Nicola; PASQUINO, Gianfranco. Dicionário de política. Brasília: Editora UNB, 2000.
BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 1991.
DUBET, François. A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, n. 119, julho. 2003.
DUBET, François. Crisis de la transmisión y declive da la institución. Revista Política y Sociedade, v. 47, n 2, 2010.
DURKHEIM, Émile. Educação e sociologia. Rio de janeiro: melhoramentos, 1973.
FERNANDES, Francisco; LUFT, Celso Pedro; GUIMARÃES, Marques. Dicionário Brasileiro. São Paulo: Globo, 2003.
FREIRE, Paulo. Conscientização. São Paulo: Morais, 1980.
FREIRE, Paulo; SHOR, Ira. Medo e Ousadia. São Paulo: Paz e Terra, 1986.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não. São Paulo: Olho D’água, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler. São Paulo: Cortez, 2011 b.
FREIRE, Paulo. Ação Cultural para liberdade e outros escritos. São Paulo: Paz e Terra, 2018.
FREIRE, Paulo. Política e Educação. São Paulo: Paz e Terra, 2020.
GADOTTI, Moacir. Educação e Poder. São Paulo: Cortez, 2003.
GADOTTI, Moacir; FREIRE, Paulo; GUIMARÃES, Sérgio. Pedagogia: diálogo e conflito.
São Paulo: Cortez, 2001.
MÉSZÁROS, Istvan. A Educação para além do capital. São Paulo: Boitempo, 2008.
MOTTA, Rodrigo Patto Sá. Em guarda contra o perigo vermelho. São Paulo: Fapesp, 2002.
PONCE, Anibal. Educação e luta de classes. São Paulo: Cortez editora, 2010.
RODRIGUES, Neidson. Da mistificação da escola à escola necessária. São Paulo: Cortez,
SACRISTAN, José Gimeno. O aluno como invenção. Porto Alegre: Artmed Editora, 2005.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma Pedagogia do Conflito. In. FREITAS, Ana Lúcia Sousa de; MORAES, Salete Campos de (orgs.). Contra o desperdício da experiência. Porto Alegre: redes, 2009.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista Educação e Emancipação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Declaração de Responsabilidade e Transferência de Direitos Autorais
Como condição para a submissão, os autores devem declarar a autoria do trabalho e concordar com o Termo de Transferência de Direitos Autorais, marcando a caixa de seleção após a leitura das cláusulas):
- Certifico que participei da elaboração deste trabalho;
- Não omitir qualquer ligação ou acordo de financiamento entre os autores e instituições ou empresas que possam ter interesses na publicação desse trabalho;
- Certifico que o texto é original isento de compilação, em parte ou na íntegra, de minha autoria ou de outro (os) autor (es);
- Certifico que o texto não foi enviado a outra revista (impressa ou eletrônica) e não o será enquanto estiver sendo analisado e com a possibilidade de sua publicação pela Revista Educação e Emancipação;
- Transfiro os direitos autorais do trabalho submetido à Revista Educação e Emancipação, comprometendo-me a não reproduzir o texto, total ou parcialmente, em qualquer meio de divulgação, impresso ou eletrônico, sem que a prévia autorização seja solicitada por escrito à Revista Educação e Emancipação e esta a conceda.

Este obra está licenciado com uma Licença Creative Commons Atribuição-NãoComercial-SemDerivações 4.0 Internacional.










