Epistemologies of Quilombo

the emergence of a decolonial pedagogy in quilombola territories in the Brazilian Amazon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v16n3.2023.49

Keywords:

quilombola movement, schooling, resistance space, quilombo epistemologies

Abstract

In this article I examine the emergence of a quilombola movement in Baixo Tocantins, in the mesoregion of northeast Pará, based on strategies and discourses activated by the communities that integrate it in the field of school education as a space of resistance/r-existence and reaffirmation of a socio-territorial specificity. From the ethnographic observation and listening experienced, it was understood that the subjects were interested in dealing with education as a public issue structuring the agenda that articulates the movement, but an education that recognizes and values the epistemologies of the quilombo, putting them in dialogue with other ways of understanding the world and inhabit it. Unlike territorial dynamics whose construction involves an environmentalization of conflict, tensions and fractures, in this case the condition of agglutination of the mobilization exercise is given by debate and agreement between quilombola leaders and public agents representing the government apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Isaac Fonseca Araújo, Prefeitura Municipal de Igarapé-Miri

Doutor em Sociologia e Antropologia e Mestre em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Professor-pesquisador com atuação na Educação Básica e Superior. Membro do Grupo de Pesquisa “Ação Coletiva, Território e Ambiente” (ACTA/IFCH-UFPA).

References

ABRAMOVAY, Ricardo. Amazônia: por uma economia do conhecimento da natureza. São Paulo: Edições Terceira Via; Abong; Iser Assessoria, 2019.

ARROYO, Miguel G. Revendo os vínculos entre trabalho e educação: elementos materiais da formação humana. In. SILVA, Tomaz Tadeu da. Trabalho, educação e prática social. Por uma teoria da formação humana. Porto Alegre: Artes Médicas, 1991.

BERNO DE ALMEIDA, Alfredo Wagner (2010). Territórios quilombolas e conflitos - comentários sobre povos e comunidades tradicionais atingidos por conflitos de terra e atos de violência no decorrer de 2009. Caderno de debates NOVA CARTOGRAFIA SOCIAL, V. 01, N° 2, Manaus, pp. 318-349.

CARVALHO, R. M. A; LIMA, G. F. C. Comunidades Quilombolas, Territorialidade e a Legislação no Brasil: Uma Análise Histórica. ISSN 0104-8015 | ISSN 1517-5901 (online) POLÍTICA & TRABALHO Revista de Ciências Sociais, n. 39, Outubro de 2013.

CORDEIRO, Albert Alan de Sousa. "Por que você ainda fica falando sobre isso?": um estudo decolonial da relação entre educação escolar e cultura popular na Amazônia brasileira. Tese. 272f. (Doutorado) – Universidade Federal do Pará, Instituto de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Belém, 2021.

DIEGUES, Antonio; RIBARIC, Adrian. Introdução. In__ TEISSERENC, Pierre; TEISSERENC, Maria José da Silva Aquino e ROCHA, Gilberto de Miranda (Orgs.). Gestão da água: desafios sociopolíticos e sociotécnicos na Amazônia e no Nordeste brasileiros. Belém: NUMA/UFPA, 2020.

DOMINGUES, PETRÔNIO. MOVIMENTO NEGRO BRASILEIRO: ALGUNS APONTAMENTOS HISTÓRICOS. RIO DE JANEIRO: TEMPO (PERIÓDICO UCAM), N. 23, V. 12, 2007.

DUSSEL, Enrique. Oito Ensaios sobre Cultura Latino-Americana e Libertação. São Paulo: Paulinas, 1997.

FERDINAND, Malcom. Uma ecologia decolonial: pensar a partir do mundo caribenho. Tradução Letícia Mei; prefácio Angela Davis; posfácio Guilherme Moura Fagundes. – São Paulo: Ubu Editora, 2022.

FERREIRA, Thaís de Jesus, & SILVA, Maria Cecília de Paula (2020). Mulheres quilombolas: silenciamentos e discursos corporais no samba de roda. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, 11(33), 68–88. https://doi.org/10.26514/inter.v11i33.4926

FUNES, A. Eurípedes. Nasci nas Matas, nunca tive senhor. História e memória dos mocambos do Baixo Amazonas. Tese (doutorado em História) da FFLCH/USP, São Paulo, 1995.

HONNETH, Axel. Luta por reconhecimento. São Paulo: Ed 34, 2003.

LEFF, Henrique. Saber Ambiental: sustentabilidade, racionalidade, complexidade, poder. Tradução de Lúcia Mathilde Orth. 11. ed. – Petrópolis(RJ): Vozes, 2015.

LEITE, Ilka Boaventura. O projeto político quilombola: desafios, conquistas e impasses atuais. Revista Estudos Feministas, v. 16, n. 3, p. 965–977, dez. 2008.

MARTINS, José Ricardo (2015). Immanuel Wallerstein e o sistema-mundo: uma teoria ainda atual? Iberoamérica Social: revista-red de estudios sociales (V), pp. 95-108.

MIRANDA, Ellen Rodrigues da Silva e RODRIGUES, Doriedson do Socorro. Experiências de “Escola[s]” que educam a infância em comunidade quilombola na Amazônia Paraense. ODEERE: Revista do Programa de Pós-Graduação em Relações Étnicas e Contemporaneidade. ISSN: 2525-4715 – Ano 2020, Volume 5, número 9, Janeiro – Junho de 2020.

OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 26, n. 01, p. 15-40, abr. 2010.

PEIRANO, Mariza. Etnografia não é método. Horizontes Antropológicos, Porto Alegre, ano 20, n. 42, p. 377-391, jul./dez. 2014.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. Tradução de José Teixeira Coelho Neto. São Paulo: Perspectiva, 2000.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Por uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. Revista Crítica de Ciências Sociais, 63, Outubro 2002: 237 – 280.

SHIVA, Vandana. Monoculturas da Mente. São Paulo: Gaia, 2003.

SILVA, Júlio Cláudio da & ROCHA, João Marinho da. Das memórias negras na Amazônia: resistência e luta quilombola no Andirá, Barreirinha-AM, Brasil. Revista África(s), v. 03, n. 06, p. 131-143, jul./dez. 2016.

SOUZA, Jessé. A construção social da subcidadania: para uma sociologia política da modernidade periférica. Belo Horizonte, Editora da UFMG, 2003.

Published

2023-11-20

How to Cite

ARAÚJO, Isaac Fonseca.
Epistemologies of Quilombo: the emergence of a decolonial pedagogy in quilombola territories in the Brazilian Amazon
. Education and Emancipation, v. 16, n. 3, p. 307–335, 20 Nov. 2023 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/20900. Acesso em: 5 nov. 2025.

Most read articles by the same author(s)