Corporate reform and militarization on a large scale: external evaluation as an instrument for adapting schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v18e23813%20

Keywords:

Large-scale external evaluation, corporate reform, militarization of education

Abstract

The purpose of this article is to analyze the impact that external evaluation has on the plural forms of teaching and learning, on teachers' work, and educational policy, as well as on the militarization of education. To this end, documentary research was conducted to determine the central role that external evaluation, particularly PISA, plays in shaping the restructuring of state action, through changes imposed on educational management and the school curriculum. Based on preliminary bibliographical research, technical documents, and interviews with secondary sources, the processes triggered by the external assessment policy were analyzed to cover and articulate all relevant aspects. It was considered that this policy shapes the reorganization of school work and the formation of new subjectivities, without the state relinquishing its active role in this process. Finally, recalling the tragic massacre in Nochixtlán in 2016, where punitive teacher evaluation triggered social conflict, we considered how external evaluation significantly contributes to the militarization of education. This reinforces that, for these reasons, the state collaborates with corporate and authoritarian education reforms, using external evaluation as a means of applying pressure to implement these policies. 

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Ana Maria Stabelini, Universidade Estadual Paulista

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Professora da Universidade Estadual Paulista (UNESP), Faculdade de Filosofia e Ciências (FFC - Câmpus Marília), no Departamento de Administração e Supervisão Escolar (DASE). Integra o grupo de pesquisa Organizações e Democracia (GPOD).

João Francisco Migliari Branco, Universidade de São Paulo

Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP). Professor da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FEUSP), no Departamento de Administração Escolar e Economia da Educação (EDA). Integra o grupo de pesquisa Poder Político, Educação, Lutas Sociais (GPEL) e Grupo de Pesquisa sobre educação, relações étnicos-raciais, gênero e religião (Fateliku).

References

ACUÑA, Carlos. Enseñanzas, mitos y realidades de la coordinación entre la sociedad civil y el Estado en América Latina: un análisis comparativo de la incidencia de think tanks y su coordinación con el Estado para mejorar políticas y programas de combate a la pobreza en México y Brasil. Anais do XIV Congreso Internacional del Centro Latinoamericano de Administración para el Desarrollo (CLAD) sobre la Reforma del Estado y de la Administración Pública, Salvador, 2009. Disponível em: https://repositorio.udesa.edu.ar/jspui/handle/10908/480. Acesso em: 13 jan. 2024.

BALVIDARES, Dário. La educación en la era corporativa: la trama de la desposesión. [S.l.]: Ediciones Herramienta, 2019.

BONAMINO, Alicia; SOUSA, Sandra Zakia. Três gerações de avaliação da educação básica no Brasil: interfaces com o currículo da/na escola. Educação e Pesquisa, São Paulo, p. 373–388, jun. 2012.

BONILLA-MOLINA, Luis. Apagón pedagógico global. Otras Voces en Educación. [S.l.]: [s.n.], 2016. Disponível em: http://otrasvoceseneducacion.org/archivos/139174.

BONILLA-MOLINA, Luis. Khan Academy: cuando el futuro nos comienza a alcanzar. 2022. Disponível em: https://luisbonillamolina.com/2022/02/13/khan-academy-cuando-el-futuro-nos-comienza-a-alcanzar%EF%BF%BC/. Acesso em: 15 mar. 2024.

BRANCO, João Francisco Migliari. Movimento docente, insurreição e propostas coletivas de educação em Oaxaca. 2015. Dissertação (Mestrado em Educação)—Universidade de São Paulo, São Paulo, 2015.

BRANCO, João Francisco Migliari. Comunalismo e educação comunitária em Oaxaca: a aprendizagem própria em tempos de militarismo e reforma empresarial da educação. 2019. Tese (Doutorado em Educação)—Universidade de São Paulo, São Paulo, 2019.

BRANDALISE, Mary Ângela Teixeira. Avaliação institucional da escola: conceitos, contextos e práticas. Olhar de Professor, Ponta Grossa, p. 315–330, 2010.

BRELÀZ, Gabriela de. Advocacy das organizações da sociedade civil: um estudo comparativo entre Brasil e Estados Unidos. 2007. Dissertação (Mestrado em Ciência Política) — Universidade de São Paulo, São Paulo, 2007.

BRUNO, Lúcia. Reorganização econômica, reforma do Estado e educação. In: HIDALGO, Angela Maria; SILVA, Ileizi Luciana Fiorelli (Org.). Educação e Estado: as mudanças nos sistemas de ensino do Brasil e Paraná na década de 90. Londrina: UEL, 2001.

CALLAHAN, Kathe. Elements of effective governance: measurement, accountability and participation. Boca Raton: Taylor & Francis, 2007.

CARABAÑA, Julio. La inutilidad de PISA para las escuelas. Madrid: Catarata, 2015.

CASSETTARI, Nathalia. Remuneração variável para professores: revisão da literatura e desdobramentos no estado de São Paulo. 2010. Dissertação (Mestrado em Educação)—Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2010.

CATINI, Carolina. O trabalho de educar numa sociedade sem futuro. Blog da Boitempo, 2020. Disponível em: https://blogdaboitempo.com.br/2020/06/05/o-trabalho-de-educar-numa-sociedade-sem-futuro/. Acesso em: 22 fev. 2024.

CATINI, Carolina; BRANCO, João Francisco Migliari. Sob nova direção: trabalho docente e privatização. Revista Eletrônica Pesquisa Educa, Santos, mai.-ago. 2022.

CEDES 22/CENCOS 22. Plan Para La Transformación De La Educación De Oaxaca (PTEO), 2013. Disponível em: https://www.cencos22oaxaca.org/wp-content/uploads/2019/08/CuadernilloPTEO-2013-MASIFICACI%C3%93N-PTEO.pdf. Acesso em: 7 jan. 2024.

DALE, Roger. Globalização e educação: demonstrando a existência de uma "cultura educacional mundial comum" ou localizando uma "agenda globalmente estruturada para a educação"? Educação & Sociedade, Campinas, v. 25, n. 88, p. 423-460, maio/ago. 2004.

DARDOT, Pierre; LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. São Paulo: Boitempo, 2016.

FREITAS, Luiz Carlos. Políticas de avaliação no Estado de São Paulo: o controle do professor como ocultação do descaso. Educação & Cidadania, p. 59–66, 2009.

FREITAS, Luiz Carlos. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle no processo pedagógico da escola. Educação & Sociedade, Campinas, v. 35, p. 1085–1114, out.-dez., 2015.

GALEANO, Eduardo. Las guerras mienten. 2023. Disponível em: https://sorie.com.br/as-guerras-mentem-de-eduardo-galeano/. Acesso em: 10 jan. 2024.

GENTILE, Pablo. La prueba PISA es un verdadero invento de la ingeniería genética del neoliberalismo. 2016. Disponível em: https://vientosur.info/la-prueba-pisa-es-un-verdadero-invento-de-la-ingenieria-genetica-del/. Acesso em: 05 fev. 2024.

GIL-ANTÓN, Manuel. Entender los datos de PISA sin prisa. El Universal, 2023. Disponível em: https://www.puees.unam.mx/gil-anton/index.php?seccion=articulo&idart=4954.

RUIZ, Javier Barquín; GIL, Monsalud Gallardo; NAVAS, Manuel Fernández; RAMOS, Rafael Yus; RUIZ, Maria Pilar Sepúlveda; NUÑEZ, Maria José Serván. Todos Queremos Ser Finlandia. Los Efectos Secundarios De PISA. Revista Teoría de la Educación. março, p. 322–339, vol 12, número 1. Disponível em: https://pdfs.semanticscholar.org/cf86/0e65f61be1c0f0ea5682220bdbbc4030ccb4.pdf. Acesso em: 25 jan. 2024.

INSTITUTO PORVIR. Uma teoria: Big Five. [s.d.]. Disponível em: https://socioemocionais.porvir.org/. Acesso em: 7 fev. 2024.

MAZZUCATO, Mariana. O Estado empreendedor: desmascarando o mito do setor público vs. setor privado. São Paulo: Portfolio-Penguin, 2014.

NAVARRO, Luiz Hernández. La prueba PISA y la ruta del dinero. La Jornada, 2016a. Disponível em: https://www.jornada.com.mx/2016/12/13/opinion/016a2pol. Acesso em: 7 fev. 2024.

NAVARRO, Luiz Hernández. Oaxaca en las barricadas. La Jornada, 2016b. Disponível em: https://www.jornada.com.mx/2016/06/21/opinion/016a2pol. Acesso em: 21 jan. 2024.

OECD. PISA 2018: insights and interpretations. 2019. Disponível em: https://www.oecd.org/pisa/PISA%202018%20Insights%20and%20Interpretations%20FINAL%20PDF.pdf. Acesso em: 5 jan. 2024.

OLIVEIRA, Romualdo Portela. A utilização de indicadores de qualidade na unidade escolar ou porque o IDEB é insuficiente. In: BAUER, Adriana; GATTI, Bernadete Angelina (Org.). Vinte e cinco anos de avaliação de sistemas educacionais no Brasil: implicações nas redes de ensino, no currículo e na formação de professores. Florianópolis: Insular, 2013.

OLIVEIRA, Regina Tereza Cestari de. As mudanças nas formas de gestão escolar no contexto da nova gestão pública no Brasil e em Portugal. Educar em Revista, mar.-abr., p. 213–232, 2019.

PUGLIESE, Gustavo Oliveira; SANTOS, Vinício de Macedo. As relações entre o PISA e o movimento STEM education no Brasil. Educação em Revista, v. 38, 2022. https://doi.org/10.1590/0102-469835153.

RAMIREZ, Mauro Jarquín. Empresarios: puerta giratoria y educación. La Jornada, 2021. Disponível em: https://www.jornada.com.mx/2021/02/14/opinion/011a1pol. Acesso em: 17 jan. 2024.

SIN EMBARGO. A 2 años del asesinato de 8 personas en Nochixtlán, la ONU exige verdad y justicia para las víctimas. 18 de junho de 2018. Disponível em: https://www.sinembargo.mx/18-06-2018/3430439. Acesso em: 5 jan. 2024.

SHIROMA, Eneida Oto; CAMPOS, Roselane Fátima; GARCIA, Rosalba Maria Cardoso. Conversão das “almas” pela liturgia da palavra: uma análise do discurso do movimento Todos pela Educação. In: BALL, S. J.; MAINARDES, J. (Org.). Políticas educacionais: questões e dilemas. São Paulo: Cortez, 2011.

THE GUARDIAN. OECD and PISA tests are damaging education worldwide. 6 maio 2014. Disponível em: https://www.theguardian.com/education/2014/may/06/oecd-pisa-tests-damaging-education-academics. Acesso em: 19 jan. 2024.

UOL NOTÍCIAS. Pisa: notas dos países ricos têm queda histórica em exame; Brasil segue entre os piores. 5 dez. 2023. Disponível em: https://noticias.uol.com.br/ultimas-noticias/agencia-estado/2023/12/05/pisa-notas-dos-paises-ricos-tem-queda-historica-em-exame-brasil-segue-entre-os-piores.htm. Acesso em: 07 jan. 2024.

SOUSA, Sandra Maria Zákia L. Avaliação e carreira do magistério: premiar o mérito? Retratos da Escola, v. 2, n. 2/3, 2008. https://doi.org/10.22420/rde.v2i2/3.126

Published

2025-07-15

How to Cite

STABELINI, Ana Maria; BRANCO, João Francisco Migliari.
Corporate reform and militarization on a large scale: external evaluation as an instrument for adapting schools
. Education and Emancipation, v. 18, p. e–23813, 15 Jul. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/23813. Acesso em: 26 dec. 2025.

Issue

Section

Artigos