Academic memorial: representation of the profile of university professors at FEUSP

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v18e24064

Keywords:

teacher education, teaching profile, academic training

Abstract

This research is the result of the course "Teaching and Didactics in the History of Brazilian Universities: The Case of the University of São Paulo (1934-2013)" offered in the Research Line "Culture, Philosophy, and History of Education" in the first semester of 2024 in the Doctorate in Education program. The aim of this research is to identify the profile of higher education professors at the School of Education of the University of São Paulo – FEUSP. The research analyzes the teaching profile through the academic path of the professors using the memorials for the Habilitation exams, conducted from 1994 to 2019. The research uses a qualitative approach, starting with a bibliographic review on teacher education. For the data procedure, Pierre Bourdieu's concept of Habitus is used. The results of this research demonstrated that, from the analysis of the academic memorials of university professors at the School of Education (FE), every professor has a social subject, (re)produces meanings and values throughout their career. This means that these meanings developed from their socio-historical career establish a teaching profile.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Alan Bizerra Martins, Universidade de São Paulo

Mestre em História pelo Programa em História-PPGHIST/UNIFESSPA. Doutorando em Educação pela universidade de São Paulo (FEUSP). Participante do Laboratório e Grupo de Pesquisa: Interpretação do Tempo: ensino, memória, narrativa e política (iTemnpo/CNPq).

Stephanie Oliveira dos Santos, Universidade de São Paulo

Mestranda em Educação pela Universidade de São Paulo – USP.

References

ALMEIDA, Jane Soares. Currículos da Escola Normal Paulista (1846-1920): Revendo uma Trajetória. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 76, n. 184, 1 jun. 1995, p. 665-689.

ANTUNHA, Heládio Cesar Gonçalves. As origens da Faculdade de Educação. Revista da Faculdade de Educação, São Paulo, FEUSP, v. l, n. l, p: 225-242, 1975.

AZANHA, José Mario Pires. A pesquisa educacional na FEUSP. Revista Faculdade de Educação [online]. 1983, vol.9, n.1-2, pp.41-44.

BOURDIEU, Pierre; TOMAZ, Fernando. A génese dos conceitos de Habitus e de campo. In: BOURDIEU, Pierre; TOMAZ, Fernando. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1989.

BORDIEU, Pierre. O capital social – notas provisórias. In: NOGUEIRA, M. A; CATANI, A. (Orgs). Escritos da Educação. 9ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2007.

CARDOSO, Márcia Regina Gonçalves. O Professor do Ensino Superior Hoje: Perspectivas e Desafios. Cadernos da Fucamp, v.15, n.23, p.87-106 /2016.

DOMINGOS Sobrinho, Moises. Habitus, Campo Educacional e a Construção do Ser Professor da Educação Básica. Revista Inter-legere. Educação e Sociedade, p. 189-205, 2011.

DUBAR, Claude. A Socialização: construções das identidades sociais e profissionais. São Paulo, Martins Fontes, 2005. pág. 163-172.

EVANAGELISTA, Olinda. O Instituto de Educação da Universidade de São Paulo: o encerramento de uma experiência de formação docente nos anos 30. Histedbr on-line - v. Abril/2001, n. 2 (2001) | Faculdade de Educação.

FÉTIZON, Beatriz Alexandrina de Moura. A propósito da formação de professores. Rev. Fac.

Educ., São Paulo 8(2):165-174, jul./dez. 1982.

FÉTIZON, Beatriz Alexandria de Moura. Faculdade de Educação antecedentes e origens. Estudos Avançados, São Paulo, Brasil, v. 8, n. 22, p. 365–373, 1994.

GIL, Antônio Carlos. Método e técnicas de pesquisa social. São Paulo, SP: Atlas. 1999.

SAVIANI, Dermeval. A Expansão do Ensino Superior no Brasil: Mudanças e Continuidades. Poíesis Pedagógica. v.8, n.2 ago/dez. 2010, p.4-17.

OLIVEIRA, Samara Taveira de et al. O ensino superior no brasil e os interesses de classes entre as décadas de 1970 e os dias atuais: quem teve direito de acesso? Revista e-Curriculum, São Paulo, v. 19, n. 1, p. 368-389, jan./mar. 2021.

LEITE, Luci Banks. O curso de pedagogia na Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras da USP: notas de uma ex-aluna. Rev. Iberoam. Patrim. Histórico-Educativo, Campinas (SP), v. 7, p. 1-28, e021025, 2021

TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 13ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: o esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação. Porto Alegre, nº4, 1991, p. 215-233.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. elementos para uma epistemologia da prática profissional dos professores e suas consequências em relação à formação para o magistério. Revista Brasileira de Educação. Jan/Fev/Mar/Abr 2000 nº 13, p. 5-24.

RIBEIRO, Paulo Rennes Marçal. História da educação escolar no Brasil: notas para uma reflexão. Paidéia (Ribeirão Preto) (4), Jul 1993, p. 15-30.

SARAIVA, Ana Claúdia Lopes C. representações sociais da aprendizagem docente por professores universitários. In: Trilhas da docência, saberes, identidade e desenvolvimento profissional. BRAÚMA, Rita de Cássia de A.; FERENC, Alvanize, Valente F. (Org). São Paulo, Iglu, 2008, p. 13-36.

MASETTO, Marcos Tarciso. O professor universitário: um profissional da educação na atividade docente. In: Docência na universidade. MASETTO, Marcos Tarciso. (Org). 8ª ed. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 9-26.

MASETTO, Marcos Tarciso; GAETA, Cecilia. Os desafios para a formação de professores do ensino superior. Rev. Triang. v. 8, n. 2: 04-13, jul./dez. 2015.

MACHADO, Nilson José. O lugar da Educação. Estudos Avançados. n. 8, v. 22, p. 374-378, 1994.

NÓVOA, António. Vidas de professores. 2ª Ed. Porto: Porto Editora, 2007.

NÓVOA, António. Professores: imagens do futuro presente. Educa: Lisboa, 2009.

NÓVOA, António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v.47 n.166 p.1106-1133 out./dez. 2017.

PÁDUA, Elisabete Matallo Marchezine de. Metodologia da pesquisa: abordagem teórico-prática. 2. ed. Editora Papiros. Campinas, 1997.

VASCONCELLOS, Maria Drosila. PIERRE BOURDIEU: A HERANÇA SOCIOLÓGICA. Educação & Sociedade, ano XXIII, no 78, abril/2002.

Published

2025-06-30

How to Cite

MARTINS, Alan Bizerra; SANTOS, Stephanie Oliveira dos.
Academic memorial: representation of the profile of university professors at FEUSP
. Education and Emancipation, v. 18, p. e–24064, 30 Jun. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/24064. Acesso em: 5 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos