Rural School and Community: challenges of participation in the Pedagogical Political Project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18764/2358-4319v18e24141

Keywords:

rural education, political-pedagogical project, school community

Abstract

This article comes from a section of the dissertation entitled Pedagogical Political Project of a rural school in Pouso Redondo, SC: challenges in community participation, in which the perception of part of the school community in updating the Pedagogical Political Project was portrayed. From a methodological perspective, the research is characterized by a qualitative approach. To collect the data, a round table discussion was held in which teachers, students' families and the school management expressed their perceptions about updating the Pedagogical Political Project of a rural school. Three teachers, five representatives of the students' families and one school manager took part in the discussion. The content analysis proposed by Laurence Bardin was used to analyze the data. It was concluded that the updating of the Pedagogical Political Project of a rural school in Pouso Redondo, SC, does not take place collectively, but remains a bureaucratic matter conducted by the school management, guided by the Municipal Department of Education and Culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Karla Renata Melo da Rosa, Universidade do Planalto Catarinense

Mestra pelo Programa de Pós Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense (Uniplac). Membra do Grupo de pesquisa em Educação e Desenvolvimento Territorial: políticas e práticas (GEDETER).

Josilaine Antunes Pereira, Universidade do Planalto Catarinense

Doutora em Educação (UNISINOS). Doutorado Sanduíche na Universidade de Coimbra, Coimbra/Portugal. Líder do grupo de pesquisa em Educação e Desenvolvimento Territorial: políticas e práticas (GEDETER). Professora no curso de Pós Graduação em Educação da Universidade do Planalto Catarinense (Uniplac).

References

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.

BENTO, Karla Lucia; LONGHI, Simone Raquel Pagel. Projeto Político Pedagógico: Uma construção coletiva. Revista de divulgação técnico-científica do ICPG, v. 3 n. 9, p. 173-178, jul./dez. 2006. Disponível em: https://www.cep.pr.gov.br/sites/cep/arquivos_restritos/files/migrados/File/professores/coletivo.pdf. Acesso em: 25 jan. 2023

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 25 jan. 2023

CALDART, Roseli. Elementos para construção do projeto político e pedagógico da educação do campo. Revista Trabalho Necessário, 2004b.

GADOTTI, Moacir. O Projeto Político Pedagógico da escola na perspectiva de uma educação para a cidadania. Brasília, 1994. Disponível em: https://www.inesul.edu.br/professor/arquivos_alunos/doc_1333491397.pdf. Acesso em: 26 jan. 2023

GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

GUTIERREZ, Gustavo Luís e CATANI, Afrânio Mendes. Participação e gestão escolar: conceitos e potencialidades. Gestão democrática da educação: atuais tendências, novos desafios. Tradução. São Paulo: Cortez, 1998. . . Acesso em: 16 jul. 2024.

LIMA, Elmo de Souza. Currículo das escolas do campo: perspectivas de rupturas e inovação. In: LIMA, Elmo de Souza; SILVA, Ariosto Moura da. (Org). Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI, 2011.

LUZ, Adriana Correia da. Projeto Político Pedagógico: estariam os professores participando da sua elaboração, acompanhamento e avaliação? In: Conedu: VII Congresso Nacional de Educação, Maceió, 2020.

MACEDO, Marinalva Sousa. A construção do Projeto Político Pedagógico das escolas do campo: contribuições teórico-práticas para a realidade maranhense. 2013. 143 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Maranhão, São Luís, 2013.

NASCIMENTO, Claudemiro Godoy do. Educação do campo na encruzilhada entre emancipação versus reino do capital: uma leitura filosófica. Nera, Presidente Prudente, v. 18, n. 14, p. 106-124, jan/jun, 2011. DOI: https://doi.org/10.47946/rnera.v0i18.1346. Disponível em: https://revista.fct.unesp.br/index.php/nera/article/view/1346. Acesso em: 30 jan. 2023

PARANÁ. Governo do Estado. Secretaria de Estado da Educação. Diretrizes Curriculares da Educação Básica Sociologia. Paraná, 2008.

REIS, Edmerson dos Santos. O Projeto Político Pedagógico nas escolas do campo: um instrumento essencial. Teresina: In: LIMA, Elmo de Souza; SILVA, Ariosto Moura da (Org.). Diálogos sobre Educação do Campo. Teresina: EDUFPI, 2011.

SOUZA, Maria do Rosário Santos. A contribuição do Projeto Político Pedagógico para a formação da identidade das escolas do campo: um estudo sobre o subsistema de Maricoabo - Valença- Bahia. 2016. 205 f. Tese (Doutorado em Educação do Campo) – Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Amargosa, 2016.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à Pesquisa em Ciências Sociais. São Paulo: Atlas S.A, 1987.

VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Coordenação do trabalho pedagógico: do projeto político pedagógico ao cotidiano da sala de aula. São Paulo: Libertad Editora, 2009.

VASCONCELOS, Valéria Oliveira de; OLIVEIRA, Maria Waldenez de. Educação Popular: uma história, um que-fazer. Revista Educação Unisinos, São Leopoldo, v. 13, n. 2, p. 135-146, ago. 2009. DOI: https://doi.org/10.4013/edu.2009.132.05. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/4939/2189. Acesso em: 19 jun. 2023.

VEIGA, Ilma Passos da. Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção coletiva. In:

VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto Político Pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998.

YIN, Robert K. Pesquisa qualitativa do início ao fim. Porto Alegre: Penso, 2016.

Published

2025-07-11

How to Cite

ROSA, Karla Renata Melo da; PEREIRA, Josilaine Antunes.
Rural School and Community: challenges of participation in the Pedagogical Political Project
. Education and Emancipation, v. 18, p. e–24141, 11 Jul. 2025 Disponível em: https://cajapio.ufma.br/index.php/reducacaoemancipacao/article/view/24141. Acesso em: 4 nov. 2025.

Issue

Section

Artigos